Kłodzka Szkoła Przedsiębiorczości w Kłodzku, Kłodzko

Projekt „Europejskie Kłodzko 2” w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (ERASMUS+)

Kolejne wizyty Pana Pawła Gila w miejscach praktyk zawodowych w Bolonii

29 września 2016 roku Pan Paweł Gil obserwował pracę uczniów kształcących się w zawodach technik organizacji reklamy oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. Pracodawcy:
– Agnieszki Kopczyńskiej, Krzysztofa Leśniaka i Celiny Przybytkowskiej – 3TOR;
– Konrada Borszlaka, Piotra Krupińskiego, Romana Grzywaczewskiego i Macieja Leżdżeja – 3TŻ;
wysoko oceniali wiedzę i umiejętności uczniów Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości.

1 października 2016 roku grupa uczestniczyła w wycieczce do Wenecji. Poniżej zdjęcia z praktyk zawodowych i sobotniej wycieczki.

 

Paweł Gil

Co nowego u uczniów przebywających w Bolonii?

W tym tygodniu projektowałyśmy okładki na płytę dla wymyślonego zespołu z lat 70. Poznałyśmy dużo nowych opcji w programie Photoshop. Mamy bardzo dobry kontakt ze współpracownikami i pracodawcą, często żartujemy i śmiejemy się. W piątek omawiałyśmy nasze prace z szefem. Był bardzo zadowolony z tego co zrobiłyśmy. My też jesteśmy bardzo zadowolone z atmosfery w pracy i z tego, co robimy. Pogoda nam dopisuje i miło spędzamy tu czas.
Kamila Rosińska, Marta Wiśniewska – 3TOR

Ten tydzień był dla mnie bardzo trudny. Musiałam dać z siebie maksimum możliwości. Moim zadaniem było przerobić wszystkie zdjęcia jakie wykonałam w poprzednim tygodniu. Na początku stwierdziłam, że sama poradzę sobie z Photoshopem, niestety dużym utrudnieniem był język włoski. Szef widząc, że sobie jednak kiepsko radzę nauczył mnie wszystkiego od podstaw i dzięki niemu naprawdę chętnie i sprawnie pracuję w tym programie. Bardzo dobrze dogaduję się z szefem i współpracownikami. Często żartujemy, rozmawiamy o tym co u nas i śpiewamy podczas pracy. Po powrocie do hotelu spędzamy czas razem, jeździmy do miasta i chodzimy na pizzę.
Angelika Karpiel – 3TOR

Ten tydzień spędziłyśmy w bardzo dobrej atmosferze. W pracy jest bardzo fajnie, swoją pracę wykonujemy jak najlepiej potrafimy. Ostatnio oglądałyśmy pokaz mody, na którym kreacje były wykonane z materiałów robionych w naszej firmie. Szefowa oznajmiła, iż naszą pracę wykonujemy bardzo sumiennie i jest z nas bardzo zadowolona oraz, że wystawi nam bardzo dobrą ocenę. Pogoda nam sprzyja, dojazd do pracy nie sprawia nam żadnego problemu.
Zuzanna Antosik, Klaudia Błachut – 3TOR

Pierwszy tydzień praktyk w Bolonii minął bardzo dobrze i szybko. Atmosfera w pracy jest przyjemna, a współpracownicy mili i chętnie pomagają, jeśli mam jakiś problem. Z komunikacją też nie ma problemu, ponieważ zdecydowana większość współpracowników mówi w języku angielskim. Przez te dni moje zadania opierały się głównie na pracy w programie Photoshop, Photoshop Lightroom i Microsoft Access. Wpisywałam do baz danych dane osobowe uczestników castingu do nowego Reality Show, obrabiałam zdjęcia z backstagu oraz obserwowałam pracę innych pracowników firmy, czyli np. tworzenie wizualizacji komputerowej samochodu reklamowego. Po tym krótkim czasie jestem w stanie stwierdzić, że praktyka w tym miejscu minie mi bardzo przyjemnie, a przede wszystkim dużo się tu nauczę.
Celina Przybytkowska – 3TOR

Przez cały tydzień na praktykach nauczyłem się w miarę dużo, ale wiem, że nauczę się jeszcze więcej. Daję sobie tutaj doskonale radę i szef kuchni jest ze mnie i z mojej pracy zadowolony. Atmosfera w pracy jest rewelacyjna, nawet nie widać tego, że jest jakaś między nami bariera językowa.
Maciej Leżdżej – 3TŻ

Praca jest rewelacyjna, nie mamy problemu z dogadaniem się ze współpracownikami. Mamy nadzieję, że przez te ostatnie dwa tygodnie nauczymy się jeszcze więcej niż dotychczas.
Konrad Borszlak, Piotr Krupiński – 3TŻ

ZDJĘCIA Z MIEJSC PRAKTYK ZAWODOWYCH Z BOLONII

26 września 2016 roku Pan Paweł Gil obserwował we włoskich firmach pracę uczniów kształcących się w zawodzie technik organizacji reklamy. Pracodawcy Adriana Kubiaka, Zuzanny Antosik, Klaudii Błachut, Kamili Rosińskiej i Marty Wiśniewskiej bardzo chwalili uczniów Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości. Pochwały dotyczyły zarówno wysokich umiejętności, jakie  uczniowie posiadają, ale także zaangażowania w pracę.         

R. Hankus & P. Gil (foto)

PIERWSZE WRAŻENIA Z BOLONII

Minął pierwszy tydzień pobytu uczniów Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości w Bolonii. Grupa 15 uczniów kształcących się w zawodach technik organizacji reklamy oraz technik żywienia i usług gastronomicznych, pod opieką Pana Marka Królikowskiego, przebywa tam w ramach projektu „Europejskie Kłodzko 2”, który jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego”, na zasadach programu Erasmus+. Poniżej pierwsze wrażenia z pobytu w Bolonii spisane przez naszych uczniów oraz kilkanaście zdjęć.

„Bolonia przywitała nas piękną pogodą, dzięki czemu mogliśmy podziwiać uroki miasta. Mamy duże, przytulne pokoje, czujemy się w nich jak w domu. Pierwsze dni praktyk minęły bardzo przyjemnie. Uczymy się pracy w edytorze Word; w obcym dla nas języku włoskim projektujmy certyfikaty. Pracownicy płynnie mówią po angielsku, przez co możemy się z nimi łatwo porozumieć, są bardzo mili i chętnie pomagają nam, jeśli mamy problemy.”
Aleksandra Borowska i Cisek Daria – 3TOR

„Bolonia jest pięknym miastem. Ludzie są bardzo pozytywnie nastawieni do życia. Pokoje w hotelu są na bardzo wysokim poziomie. Do pracy mam bardzo blisko. W miejscu praktyk zawodowych pracownicy są mili i często nam pomagają. Miejsce moich praktyk jest trafione w dziesiątkę, ponieważ wykonuję tam rzeczy ściśle związane z moim zawodem. Dużo pracy w Photoshopie i robienie kreatywnych rzeczy, jak np. projektowanie loga.”
Kubiak Adrian – 3TOR

„Bolonia jest pięknym miastem. Ludzie są bardzo otwarci i pomocni, dzięki czemu praca mija mi w miłej atmosferze. Miejsce zakwaterowania jest bardzo ładne, pokoje są duże oraz dobrze wyposażone.”
„Praktyki w Bolonii to wspaniała przygoda. Pierwsze dni w tym pięknym mieście są naprawdę wspaniałe. Bardzo podoba mi się nowa kultura, którą poznaję. Pierwsze dni w pracy spędziłem bardzo ciekawie. Poznałem nowych, doświadczonych ludzi, którzy pracują w moim zawodzie. Wiem, że nauczę się dzięki nim nowych, przydatnych rzeczy. Mam nadzieję, że czas spędzony tutaj będzie mi upływał jak najwolniej, bo nie chcę stąd wracać.”
Kopczyńska Agnieszka i Leśniak Krzysztof – 3TOR

„Praktyki w Bolonii to bardzo ciekawe doświadczenie. Każdego dnia rozwijam swój język angielski i uczę się nowych rzeczy. Moja droga do pracy jest bardzo prosta, 30 minut jednym autobusem, a samo biuro leży blisko przystanku, na którym wysiadam. Szef oraz pozostali pracownicy dobrze mówią po angielsku, nie mamy problemu z porozumiewaniem się, wszyscy są bardzo życzliwi i pozytywnie nastawieni. Pierwsze dni mojej pracy polegały na przerabianiu zdjęć, co jest trochę żmudne, ale dzięki temu poznałam dużo nowych funkcji w programie Photoshop. Jestem bardzo zadowolona z tego, co do tej pory robię na praktykach.”
„Pobyt w Bolonii, jak na razie, jest przyjemny. Hotel i pokoje są ładne, lubię korzystać z siłowni. Dojazd do pracy mam bardzo prosty, nie zdarzyło się, żebym miała jakieś problemy. W pracy, współpracownicy są bardzo przyjaźnie nastawieni i chętnie pomagają. Z komunikacją w języku angielskim nie mam żadnych problemów. Czas wolny można spędzać chodząc po centrum miasta. Ceny w sklepach są przystępne. Ogólnie atmosfera jest przyjazna i czuję się tu dobrze.”
Rosińska Kamila i Wiśniewska Marta – 3TOR

„Uważam, że praktyki w Bolonii to bardzo ciekawe doświadczenie. 14 września pierwszy raz odwiedziłyśmy nasze miejsce pracy i byłyśmy bardzo mile zaskoczone. Pracujemy w firmie, która projektuje materiały na pokazy mody i współpracuje z takimi projektantami jak Giorgio Armani czy Gucci. W tym miejscu nie tylko podszkolimy się w zawodzie, ale rozwiniemy modowe zainteresowania. Pracownicy oraz szef są bardzo mili, wszyscy rozmawiają po angielsku i jest miła atmosfera w pracy. Jesteśmy zadowolone, że tam trafiłyśmy.”
Antosik Zuzanna i Błachut Klaudia – 3TOR

„Podczas pierwszego tygodnia naszego wyjazdu skupiliśmy się na poznawaniu naszego miejsca zakwaterowania i miasta. Pan Marek Królikowski przekazał nam swoją wiedzę na temat zabytków i interesujących miejsc w Bolonii. Po tygodniu znamy miasto na tyle, aby samodzielnie i swobodnie się po nim poruszać. Zawsze sobie pomagamy i chętnie uczestniczymy w wycieczkach. Miasto jest naprawdę piękne, a ludzie bardzo mili. Zawsze starają się z nami dogadać i pomóc jak tylko potrafią. Wieczorami, po praktykach i zjedzonym obiedzie, rozmawiamy wspólnie o naszych przeżyciach i o pojawiających się problemach. Uczniowie obu klas bardzo się polubili i pomagają sobie w każdej sytuacji. W wolnych chwilach chodzimy wspólnie na siłownię, czy do parku przed nasz hotel. Często też robimy wspólne posiłki lub zamawiamy pizzę.”
Karpiel Angelika – 3TOR

„11 września rozpoczęła się moja oraz mojej grupy przygoda w Bolonii. Trafiłem do rewelacyjnej restauracji i jestem zadowolony z tego miejsca pracy. Ekipa w kuchni jest miła i mogę liczyć na pomoc z ich strony. Wiem, że ta praktyka pomoże mi przyszłości w szybszym znalezieniu pracy.”
Leżdżej Maciej – 3TŻ

„Moje pierwsze wrażenia z praktyk w Bolonii są bardzo pozytywne. Pracuję w przyjemnej restauracji Trattoria Anna Maria. Zespół pracujący w kuchni jest bardzo miły i zabawny.”
Grzywaczewski Roman – 3TŻ

„Obsługa restauracji, gdzie pracujemy jest miła i uprzejma. Gdy czegoś nie wiemy, szef kuchni tłumaczy nam co i jak mamy zrobić. Miejsce naszej pracy jest oddalone od miejsca zamieszkania tylko o 100 metrów. Jesteśmy zadowoleni z pobytu tutaj.”
Borszlak Konrad i Krupiński Piotr – 3TŻ

            

Wrażenia z pobytu uczniów w Lloret de Mar

Zakończyły się praktyki zawodowe uczniów Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości w słonecznym Lloret de Mar. Poniżej wrażenia uczestników wyjazdu do Hiszpanii oraz kilka zdjęć.

Praktyki w Lloret de Mar dobiegły końca. Najwyższy czas, by podsumować nasz pobyt w Hiszpanii. Wszyscy pracowaliśmy w miejscach odpowiadających naszemu zawodowi, czyli technikowi hotelarstwa. Dwie osoby odbywały praktykę zawodową w Lloret de Mar, trzy w Santa Susanna. Dzięki tym praktykom poszerzyliśmy naszą wiedzę i umiejętności w pracy na stanowisku recepcjonisty, kelnera, pracownika służby pięter oraz animatora czasu wolnego. Leczy wyjazd to nie tylko praktyka zawodowa. W weekendy jeździliśmy na wycieczki. Zwiedziliśmy, między innymi, ogród botaniczny w Lloret de Mar, Gironę, w której trwał festiwal kwiatów, zamek z serialu „Gra o tron”, miasteczko Tossa de Mar, które zachwyciło nas swoim urokiem. Byliśmy w wesołym miasteczku Port Aventura oraz Aquaparku WaterWorld. W ostatni weekend pobytu zwiedzaliśmy Barcelonę. Wolny czas spędzaliśmy także wspólnie gotując, oglądając filmy oraz zwierając znajomości z lokalną młodzieżą. Codziennie, zarówno w pracy, jak i poza nią, posługiwaliśmy się językiem angielskim. Nauczyliśmy się także kilku zwrotów w języku hiszpańskim. Bardzo miło będziemy wspominać przedstawicieli organizacji goszczącej nas na wybrzeżu Costa Brava, czyli organizacji Asociaciõn Mundus. Organizowali nam oni różne aktywności, a w razie zaistniałych problemów zawsze pomagali. Pomocą służyli również Pan Artur Madejski, a później Pani Marta Ziółko – opiekunowie z Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości, przebywający z nami na miejscu. Atmosfera w naszej grupie była rodzinna. Szkoda, że czas spędzony w Lloret de Mar upłynął tak szybko. Nie chcemy stąd wyjeżdżać.
2TH: Angela Bil, Agnieszka Kozieł, Kamila Mizia, Natalia Lachowicz, Dorian Leśniak

W czternastoosobowej grupie biorącej udział w praktykach zawodowych w Hiszpanii było pięciu przyszłych techników informatyków. Pracowali oni w trzech firmach w miejscowości Lloret de Mar. Na początku każdy z osobna został zapoznany ze swoim miejscem pracy oraz zasadami w nim panującymi. Zanim przystąpiliśmy do wykonywania jakichkolwiek czynności uważnie obserwowaliśmy pracę naszych opiekunów. W większości przypadków zaczynaliśmy od prostych prac, polegających na przykład na rozłożeniu zepsutego komputera lub laptopa na czynniki pierwsze. Z czasem jednak, gdy pracodawcy zorientowali się jaki jest nasz poziom wiedzy i umiejętności, dostawaliśmy bardziej skomplikowane oraz wymagające samodzielnego myślenia zadania. Uczyliśmy się wymieniać uszkodzone podzespoły, programować różnego rodzaju urządzenia, instalować systemy operacyjne, sterowniki czy programy niezbędne do wykrycia i zlikwidowania wady w systemie. Prócz tego, niektórzy z nas mieli za zadanie stworzyć własny program komputerowy, co było nie lada wyzwaniem, gdyż w szkole nie mieliśmy jeszcze programowania. Nie w każdej pracy wszyscy mówili w języku angielskim, dzięki czemu mogliśmy się nauczyć wielu ciekawych i przydatnych w rozmowie zwrotów w języku hiszpańskim i języku katalońskim. Pomimo tego, że każdy z nas wykonywał inną pracę to twierdzimy, iż dzięki tym praktykom zawodowym poszerzyliśmy swoją wiedzę i umiejętności. Zdobyliśmy doświadczenie, które jest niezbędne, by rozwijać się w branży informatycznej i w przyszłości dostać satysfakcjonującą pracę w zawodzie technik informatyk.
2TI i 2TJ: Dominik Kurowski, Damian Kwiatkowski, Krzysztof Opałka, Kevin Puławski, Daria Trojanowska

Pierwsze dni praktyk zawodowych w Hiszpanii były bardzo ciężkie. Postawiono przed nami wysokie wymagania. Potrzebowaliśmy więc czasu, by się przystosować do warunków panujących w miejscu pracy. Każdy starał się z całych sił wypaść jak najlepiej przed swoim pracodawcą. Troje z nas pracowało w hotelu Xaine Park, gdzie dostawaliśmy różne zadania do wykonania. Zawsze mogliśmy liczyć na pomoc współpracowników oraz na pochwałę po dobrze wykonanej pracy. Czwarta osoba, kształcąca się w zawodzie technik obsługi turystycznej, pracowała w Agencia Lloveras, gdzie zajmowała się wynajmowaniem apartamentów w Lloret de Mar. Podczas praktyk zawodowych poszerzyliśmy nasze umiejętności zawodowe oraz językowe. Cieszymy się z możliwości, jakie przed nami się otworzyły dzięki wyjazdowi do Hiszpanii. Bardzo nam się podobało w Lloret de Mar. Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc oraz poznaliśmy wspaniałych ludzi, dzięki którym ten wyjazd był jeszcze lepszy.
2TT: Natalia Chrobak, Paula Pająkiewicz, Łukasz Pietruszkiewicz, Dominika Wielgus

     

Dyrektor Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości w Lloret de Mar

Między 30 maja a 01 czerwca 2016 roku w Lloret de Mar przebywał dyrektor szkoły mgr Ireneusz Ręczkowski oraz mgr Rafał Hankus – wicedyrektor odpowiedzialny za realizację praktyk zawodowych w szkole. Celem ich wizyty była kontrola praktyk zawodowych, jakie uczniowie Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości odbywają w tej wypoczynkowej miejscowości na wybrzeżu Costa Brava, a także poznanie mechanizmów i zasad pracy organizacji, która gościła młodzież z KSP.  W poniedziałek, 30 maja, wicedyrektor Rafał Hankus, wspólnie z Panią Martą Ziółko oraz przedstawicielami organizacji goszczącej naszych uczniów odwiedzili wszystkich praktykantów w miejscach ich pracy. Miło nam poinformować, że uczniowie zbierają wyłącznie pozytywne opinie i są stawiani za wzór swoim hiszpańskim kolegom. 31 maja uczniowie zjedli wspólne śniadanie z dyrektorem i wicedyrektorem, podczas którego dzielili się wrażeniami ze swojego pobytu w Lloret de Mar. Następnie, o godzinie 12.00, wszyscy zostali podjęci w siedzibie władz miasta, gdzie w uroczystej oprawie odbyło się spotkanie z przedstawicielami urzędu.

Poniżej zdjęcia z wyżej wymienionych wydarzeń.

IMG_6278 IMG_6273 IMG_6268 IMG_6261 IMG_6260 IMG_6259 IMG_6258 IMG_6255 IMG_6253 IMG_6242 IMG_6239 IMG_6238 IMG_6228 IMG_6223 IMG_6219 IMG_6217 IMG_6214 IMG_6211 IMG_6209 IMG_6205

Zdjęcia z praktyk zawodowych uczniów przebywających w Berlinie oraz wrażenia z pobytu

Ostatni weekend w Berlinie spędziliśmy bardzo ciekawie. Część osób wybrała wycieczkę do Tropical Islands, reszta natomiast podziwiała panoramę Berlina z wieży telewizyjnej. Tropical Islands znajduje się około 60 km na południe od centrum Berlina. Hala ma 360 metrów długości, 210 metrów szerokości i 107 m wysokości. Wewnątrz hali panuje temperatura 26°C, co w połączeniu z wilgotnością powietrza wynoszącą około 64% przyczynia się do ciepłego, „tropikalnego” mikroklimatu. W hali znajduje się największy las tropikalny świata pod dachem z roślinnością tropikalną, a także plaża.

Druga grupa udała się do centrum Berlina, gdzie znajduje się Fernsehturm, nazywana popularnie TV tower. Kto był w Berlinie, ten ją widział. Nikt nie przejdzie obok niej obojętnie. Nic dziwnego, gdyż berlińska wieża telewizyjna licząca łącznie 368 metrów wysokości jest oficjalnie najwyższym budynkiem w Europie. Każdego roku na szczyt wieży wjeżdża ponad milion turystów z 86 krajów. Patrząc w dół z poziomu widokowego znajdującego się na wysokości ponad 200 metrów, można  obserwować nieustający ruch miejski i piękne zabytki.

Berlin22cw Berlin21cw Berlin20cw Berlin19cw

A teraz wrażenia uczniów z pobytu w Berlinie i z odbytych tam praktyk zawodowych

Jako, że nasza praktyka zawodowa dobiega końca chcemy podzielić się wrażeniami. W miejscu wykonywania praktyki panuje miła atmosfera. Pracujemy z Polakami, Turkami i Czeczenem. Starają się nam pomóc, choć nie zawsze są w stanie, jednak zawsze znajdujemy wyjście z sytuacji. SANLI Autohaus to szanujący się warsztat, w którym każdy pracownik jest zatrudniony na odpowiadającym jego kwalifikacjom stanowisku. Nauczyliśmy się nowych umiejętności, z którymi nie mieliśmy wcześniej większej styczności. Poszerzamy swoją wiedzę zawodową. Szlifujemy język niemiecki, jednak również język angielski, a nawet język turecki.
2TPS: Konrad Czerkas, Michał Kapinos, Kacper Kornek, Robert Sikorski, Kacper Worosz

Jako, że nasza Berlińska przygoda pomału dobiega końca, chcielibyśmy podzielić się naszymi wrażeniami. Firma Autoklas, w której odbywa się nasza praktyka jest małą firmą, w której pracuje 6 osób pochodzenia tureckiego. W firmie tej panuje przyjemna atmosfera, dużo się śmiejemy, uczymy się języków obcych, głównie języka niemieckiego, języka angielskiego, a czasami nawet języka tureckiego. Oprócz nauki języka nabywamy nowe umiejętności związane z naszym zawodem. Codziennie, na miejscu praktyk pojawia się dużo przeróżnych zadań, z którymi nie mieliśmy wcześniej do czynienia, dzięki czemu poszerzamy nasze zdolności. W naszym miejscu praktyk dostajemy codziennie tradycyjny turecki obiad, który zawsze spożywamy z miła chęcią. Podsumowując – ogólnie jesteśmy zadowoleni z miejsca naszych praktyk i cieszymy się, że pogłębiamy naszą wiedzę, poszerzamy nasze horyzonty kulturowe, oraz poprawiamy naszą znajomość języków obcych. Pozdrawiamy z Berlina.
2TPS: Marek Chrząszcz, Bartłomiej Witkowski

Cieszę się że pojechałem do Berlina, a nie zostałem na praktykach w Polsce. Dzięki temu wyjazdowi poznałem nowych ludzi i zaprzyjaźniłem się z grupą z stolarzy z Wrocławia. Na praktykach mogę szkolić mój język angielski oraz język niemiecki, ale również zbieram doświadczenie zawodowe. W miejscu praktyk jestem sam, ale to mi wcale nie przeszkadza. Wręcz przeciwnie – pomaga, ponieważ dzięki temu, że nie ma innych praktykantów, jestem cały czas potrzebny. Sam Berlin jest bardzo dużym miastem i jest tu dużo atrakcji turystycznych. Berlin jest też bogatym miastem dzięki czemu w warsztacie zdobywam doświadczenie z samochodami których w Polsce się nie spotka. Pozdrawiam serdecznie.
2TPS: Mateusz Strap

Jako, że nasza wyprawa do Niemiec powoli, lecz skutecznie zmierza ku końcowi chcemy podzielić się swoimi wrażeniami z pobytu tutaj. Na samym początku naszych praktyk zapoznaliśmy się z miejscem pracy, rozkładem czasu pracy oraz poznaliśmy naszą pracodawczynię. Naszym obszarem roboczym był przestronny pokój, a w nim stanowisko dla każdego z nas. Do naszych zadań, między innymi, należało wykonywania następujących czynności: montaż okablowania sieciowego, konserwacja komputerów, wybór i zamawianie odpowiednich podzespołów komputerowych, konfiguracja systemów operacyjnych, instalacja podstawowych programów użytkowych. A to tylko niektóre z nich. Pracowaliśmy parami, a każda para miała przydzieloną serię zadań. Atmosfera w której przyszło nam pracować była pozytywna i przyjazna. Podczas pracy nie baliśmy się zapytać co dalej i mogliśmy liczyć na pomoc ze strony pracodawczyni. Praca wymagała od nas myślenia na wielu płaszczyznach i stawiała nam coraz to większe wyzwania. Na szczęście poradziliśmy sobie z nimi wszystkimi i nauczyliśmy się wielu nowych rzeczy. Każdy z nas ocenia te praktyki pozytywnie i uważamy, że zrobiliśmy duży krok do przodu w naszej karierze zawodowej.
2TI i 2TJ: Paweł Klimek, Maurycy Hartung, Rafał Korman, Michał Pyclik

Praktyki przebiegły pomyślnie. Jestem bardzo zadowolony, nauczyłem się wielu nowych przydatnych umiejętności, między innymi pracy w grupie. Również porozumiewanie się w obcym kraju stało się łatwiejsze dzięki wielonarodowościowemu zespołowi pracowników w notebook service 030. W ten sposób mogłem poznać obyczaje oraz kulturę innych państw. Tak naprawdę te praktyki pomogły mi nie tylko w przyuczeniu się do zawodu, czy pracy w serwisie, ale także w innych sferach życia, postrzegania świata, doceniania cudzej pracy, funkcjonowania w społeczeństwie. Uważam że te praktyki były pozytywnym aspektem w moim życiu oraz wiele mnie nauczyły.
2TJ: Mateusz Lichwiarz

Berlin16 Berlin15 Berlin14 Berlin13 Berlin12 Berlin11 Berlin10

Kilka zdjęć z pobytu uczniów KSP w Lloret de Mar – wycieczki i spacery

LdM19 LdM20 LdM21 LdM22 LdM23 LdM24 LdM25

Pierwsze wrażenia i zdjęcia z Berlina

Berlin przywitał nas słoneczną pogodą. Okolica, w której mieszkamy, jest wyjątkowo piękna, mamy tu trzy jeziora i mnóstwo zieleni. Na miejscu przywitała nas przedstawicielka organizacji goszczącej GEB, która przekazała niezbędne informacje, dotyczące planowanych praktyk, jak też weekendowych wycieczek.

W pierwszy dzień naszego pobytu uczestniczyliśmy w grze miejskiej, dzięki której mieliśmy możliwość poznać najważniejsze zabytki stolicy Niemiec. Zostaliśmy podzieleni na trzy grupy i otrzymaliśmy zadania do wykonania, polegające na zlokalizowaniu podanych zabytków, sfotografowaniu ich oraz uzyskaniu najważniejszych informacji dotyczących przeszłości tego pięknego miasta. Grupa, która najlepiej w określonym czasie wykonała wszystkie zadania, otrzymała słodką nagrodę.

We wtorek odbyliśmy rozmowy z pracodawcami, obejrzeliśmy nasze miejsca praktyk i w środę rano, ubrani w stroje robocze rozpoczęliśmy praktyki. W czasie wolnym ćwiczymy nasze umiejętności kulinarne, ale też dbamy o nasze mięśnie. Często rozgrywamy mecze siatkówki z grupą osób niesłyszących z Wrocławia, które są zakwaterowane w tym samym ośrodku. Obawialiśmy się początkowo, że komunikacja będzie mocno utrudniona, ale okazuje się, że język migowy nie jest aż tak trudny do opanowania.

Pierwszy weekend w Berlinie spędziliśmy  bardzo interesująco, w sobotę zwiedziliśmy berlińskie zoo, które posiada największą liczbę gatunków zwierząt w Europie, natomiast w niedzielę odwiedziliśmy muzeum techniki, gdzie zarówno technicy informatycy, jak też technicy pojazdów samochodowych znaleźli interesujące ich eksponaty. Poniedziałek był w całych Niemczech dniem wolnym od pracy z okazji Zielonych Świątków, mieliśmy więc możliwość zobaczyć jeszcze  muzeum Checkpoint Charlie oraz East Side Gallery, gdzie obejrzeliśmy słynne na cały świat murale. 

Berlin1 Berlin2 Berlin3 Berlin9 Berlin8 Berlin7 Berlin6 Berlin5 Berlin4

Zdjęcia z praktyk zawodowych uczniów przebywających w Lloret de Mar oraz wrażenia z pobytu

 LdMp1 LdMp2 LdMp3 LdMp4 LdMp5 LdMp6 LdMp7 LdMp8 LdMp9 LdMp10 LdMp11 LdMp12 LdMp13 LdMp14 LdMp15 LdMp16 LdMp17

Młodzież przebywająca w Lloret de Mar, w ramach projektu „Europejskie Kłodzko 2”, spisała swoje wrażenia po pierwszych 10 dniach pobytu. Uczniowie Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości chwalą sobie miłą atmosferę panującą w Lloret de Mar, otwartość Hiszpanów, piękne widoki na wybrzeżu Morza Śródziemnego. Są zadowoleni z wykonywanej na miejscu pracy. Twierdzą, że praca jest przyjemna i rozwijająca, że odbywa się ona w dogodnych godzinach, że poznają w niej ciekawe i życzliwe osoby, że w każdej chwili mogą liczyć na zrozumienie i pomoc w wykonywanych czynnościach. Uczniowie chwalą opiekunów – Pana Artura Madejskiego oraz wolontariuszkę – Panią Marikę Turską. Zwrócili uwagę na rodzinną atmosferę panującą w grupie. Lubią wspólnie przesiadywać i rozmawiać, lubią wspólne, pyszne posiłki. Dziewczyny są zadowolone z ilości i różnorodności sklepów, a chłopcy z zawieranych znajomości z Hiszpankami.

Nie wszystko na miejscu się jednak podoba naszej młodzieży. Największym problemem, jaki zauważyli, jest kłopot w komunikacji z Hiszpanami. Większość z nich słabo zna język angielski.

Uczniowie Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości w projekcie „Europejskie Kłodzko 2”, w ramach programu ERASMUS+

Uczniowie Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości w Kłodzku w ramach projektu „Europejskie Kłodzko 2”, realizowanego w programie ERASMUS+, odbywają praktyki zawodowe w hiszpańskim Lloret de Mar. Z 14-osobową grupą młodzieży technikum wyjechał jako opiekun Pan Artur Madejski. Przed wyjazdem uczniowie odbyli szkolenia: językowe, kulturowe i pedagogiczne oraz kilkukrotnie spotykali się z koordynatorem projektu, Panem Jakubem Prusem.

Uczniowie kształcący się w zawodzie:

  • technik hotelarstwa odbywają praktyki zawodowe w Bolero Park Apartments oraz w Hostal Vila del Mar w Lloret de Mar, a także w Bon Repòs Camping & Bungalow Park w Santa Susanna;
  • technik informatyk pracują w firmach takich, jak: Microlloret Informatica, FERPOL INFORMATICA S.L. oraz Academia Sistemes Linux w Lloret de Mar;
  • technik obsługi turystycznej są zatrudnieni w Agencia Lloveras Apartaments Turistics oraz w Xaine Park Hotel w Lloret de Mar.

Po tygodniu ciężkiej pracy grupa ma zaplanowane sobotnie wycieczki po katalońskim wybrzeżu Costa Brava. W niedziele uczniowie odpoczywają.

Poniżej kilka fotografii z Lloret de Mar.

LdM18 LdM17  LdM15 LdM14  LdM13        LdM4 LdM3 LdM2 LdM1

 

ERASMUS+ – WYNIKI REKRUTACJI DO PROJEKTU „Europejskie Kłodzko 2”
  pobierz plik (14,7 KiB, 1 hits)
R. Hankus

Formularz zgłoszeniowy do projektu „Europejskie Kłodzko 2”:   formularz (117,5 KiB, 0 hits)

 

Projekt „Europejskie Kłodzko 2” w ramach programu ERASMUS+

Projekt „Europejskie Kłodzko 2” zakłada organizację 42 praktyk zagranicznych dla uczniów klas technikum Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości. Celem projektu jest wzrost umiejętności i kompetencji zawodowych wśród uczniów szkoły oraz zdobycie wiedzy i poznanie realiów pracy w zespole międzynarodowym. Po zakończeniu praktyki, uczniowie powinni posiadać podwyższone umiejętności zawodowe, a także zauważyć poprawę w swobodnym porozumiewaniu się językiem obcym. Każdy z uczestników, po pozytywnym zakończeniu praktyki, otrzyma certyfikat Europass Mobilność. Ponadto, uczniom zostaną przyznane certyfikaty na zakończenie szkolenia językowego, kulturowego i pedagogicznego.

Do udziału w projekcie zostaną zaproszeni uczniowie kształcący się w następujących zawodach:

  • technik hotelarstwa,
  • technik informatyk,
  • technik obsługi turystycznej,
  • technik organizacji reklamy,
  • technik pojazdów samochodowych,
  • technik żywienia i usług gastronomicznych.

Uczniowie pojadą do wybranych partnerów w grupach 13-, 14- i 15-osobowej. Każdej z grup towarzyszyć będzie opiekun z Polski – obecny w trakcie trwania całej praktyki.

  1. BERLIN (NIEMCY); oficjalna nazwa instytucji: GEB e.V.:
    • technik informatyk – 7 uczniów,
    • technik pojazdów samochodowych – 6 uczniów.

Łącznie 13 osób (plus 1 opiekun) – planowany termin odbycia czterotygodniowej praktyki: maj lub maj-czerwiec 2016 roku.

  1. BOLONIA (WŁOCHY); oficjalna nazwa instytucji: YouNet:
    • technik organizacji reklamy – 7 uczniów,
    • technik żywienia i usług gastronomicznych – 8 uczniów.

Łącznie 15 osób (plus 1 opiekun) – planowany termin odbycia czterotygodniowej praktyki: wrzesień-październik 2016 roku.

  1. BARCELONA (HISZPANIA); oficjalna nazwa instytucji: Asociación Mundus:
    • technik hotelarstwa – 5 uczniów,
    • technik informatyk – 4 uczniów,
    • technik obsługi turystycznej – 5 uczniów.

Łącznie 14 osób (plus 1 opiekun) – planowany termin odbycia sześciotygodniowej praktyki: maj-czerwiec 2016 roku.

REGULAMIN REKRUTACJI do projektu „Europejskie Kłodzko 2”

Jeżeli liczba zgłoszeń przekroczy liczbę dostępnych miejsc, wybór uczestników zostanie dokonany w oparciu o punktację stworzoną na podstawie oceny zachowania, oceny z języka angielskiego oraz średniej ocen z przedmiotów zawodowych.

Warunkiem koniecznym udziału w zagranicznej praktyce jest uzyskanie w roku szkolnym 2015/2016 co najmniej:

  • dostatecznej śródrocznej oceny z języka angielskiego,
  • poprawnej śródrocznej oceny zachowania.

Zasady rekrutacji:

  • śródroczna ocena z języka angielskiego i śródroczna ocena zachowania w roku szkolnym 2015/2016:
    • za ocenę z języka angielskiego:
      • celujący lub bardzo dobry – 4 pkt.,
      • dobry – 3 pkt.,
      • dostateczny – 2 pkt.
    • za ocenę zachowania:
      • ocena wzorowa – 4 pkt.,
      • ocena bardzo dobra – 3 pkt.,
      • ocena dobra – 2 pkt.,
      • ocena poprawna – 1 pkt.
  • śródroczna średnia ocen z przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2015/2016:
    • za średnią ocen:
      • większą lub równą 5,00 – 4 pkt.,
      • większą lub równą 4,00 – 3 pkt.,
      • większą lub równą 3,00 – 2 pkt.

W przypadku równej punktacji kryteria rozstrzygające to wyższa średnia ocen z przedmiotów zawodowych, a w dalszej kolejności ocena z języka angielskiego i ocena zachowania. Gdyby wymienione kryteria nie rozstrzygnęły, która z osób zakwalifikowała się do wyjazdu na zagraniczną praktykę, zostanie przeprowadzona rozmowa kwalifikacyjna.

W projekcie zostanie stworzona lista rezerwowa na wypadek, gdyby któryś z pierwotnie wybranych uczestników z przyczyn losowych nie mógł wziąć udziału w projekcie.

Rodzice będą musieli wyrazić zgodę na wyjazd swojego dziecka. Dla wszystkich zainteresowanych uczniów odbędzie się spotkanie, w czasie którego koordynator projektu przedstawi uczniom założenia projektu oraz udzieli odpowiedzi na wszystkie zadane pytania.

Ważne dla uczniów kształcących się w zawodzie technik informatyk

Uczniowie uczący się zawodu technik informatyk mają możliwość wzięcia udziału w praktykach zawodowych w Berlinie i w Barcelonie. Aby uniknąć konfliktów związanych z wyborem, przez zakwalifikowanych do wyjazdu uczniów, kraju odbywania praktyki zawodowej, ustala się, co następuje:

  • uczeń, który uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym pierwszą lokatę jako pierwszy wybiera kraj, w którym chce odbyć praktykę zawodową,
  • uczeń, który uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym drugą lokatę jako drugi wybiera kraj, w którym chce odbyć praktykę zawodową,
  • uczeń, który uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym trzecią lokatę jako trzeci wybiera kraj, w którym chce odbyć praktykę zawodową,
  • itd.

Uczniowie najwyżej sklasyfikowani wybierają kraj, w którym chcą odbyć praktykę zawodową do momentu, aż ich liczba wyczerpie liczbę miejsc w danym państwie (Niemcy lub Hiszpania). Pozostali uczniowie automatycznie (już bez możliwości wyboru) zostają zakwalifikowani do wyjazdu do drugiego kraju.

Rafał Hankus