Kłodzka Szkoła Przedsiębiorczości w Kłodzku, Kłodzko

Projekt „Europejskie Kłodzko” w programie ERASMUS+

REFLEKSJE PO POWROCIE Z BOLONII

Na początku października 2015 roku grupa młodzieży Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości w Kłodzku wróciła z Bolonii. Przebywała tam w ramach projektu „Europejskie Kłodzko”, którego głównym celem była realizacja czterotygodniowych praktyk u zagranicznych pracodawców. W Bolonii zawodu uczyli się uczniowie kształcący się w zawodach technik informatyk oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. Poniżej wrażenia dwojga spośród nich.

Pobyt w Bolonii jest wspaniały. Warunki zakwaterowania oraz personel hotelu są, jak dla mnie, na wysokim poziome. Wycieczki do Florencji i Wenecji zwaliły mnie po prostu z nóg. Opiekunowie organizują nam czas wolny różnymi imprezami kulturowymi. Początkowo miałem wątpliwości co do miejsca praktyk. Obawiałem się rutynowej pracy, która nie przypadnie mi do gustu. Odetchnąłem jednak z ulgą, ponieważ każdego dnia robię coś innego, nie tracąc przy tym ochoty do pracy, a zyskując do niej chęci. Współpracownicy są przesympatyczni, zabawni, komunikatywni oraz pomocni. Bardzo fajnie się z nimi pracuje i spędza wolny czas.
Marcin Staniów – technik informatyk

Moją praktykę odbywam z koleżanką w Relais Bellaria Hotel. Pracę rozpoczynamy od przygotowania warzyw lub owoców oraz przechodzimy przez czynności porządkowe. W międzyczasie wspólnie ze współpracownikami przygotowujemy desery, dania główne lub przystawki. Pracę kończymy ciepłym, smacznym obiadem. W kuchni jest dość spory ruch, ale każdy ma chwilę, aby posłać nam uśmiech i przywitać się. Pokonując drogę powrotną do miejsca zakwaterowania wymieniamy się z koleżanką wrażeniami i zdobytymi dzisiaj umiejętnościami. Nasz hotel położony jest w spokojnej części miasta. Sklepy, pizzeria, park, przystanek oraz piękne widoki – wszystko to na wyciągnięcie ręki. Prócz wycieczek do Florencji, Wenecji i Rimini udaliśmy się na San Luca – najwyższy punkt Bolonii, z którego widać całą panoramę tego pięknego miasta. Chodząc wąskimi uliczkami Bolonii i próbując tradycyjnych smaków coraz bardziej czuję to miasto i wiem, że bardzo dobrze trafiłam. Ciężko będzie stąd wyjechać i zostawić tak cudowne miejsce. Jestem pewna, że wrócę tutaj. Może nawet na dłużej.
Julietta Wojciechowska – technik żywienia i usług gastronomicznych

Wyjazd do Bolonii był ostatnim w projekcie „Europejskie Kłodzko”, który jest realizowany w programie ERASMUS+. Uczniowie Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości z sentymentem wspominają czas spędzony w Cork, Berlinie i Bolonii. Zgodnie twierdzą, że praktyki za granicą to wspaniałe doświadczenie, które zaprocentuje w przyszłości.

UCZNIOWIE W WENECJI

19 września 2015 roku uczniowie przebywający w Bolonii udali się na wycieczkę do Wenecji. Miasta, którego patronem jest Święty Marek. W bazylice jego imienia złożone są relikwie jego oraz innych świętych. Podczas pobytu w Wenecji młodzież zwiedzała: Plac św. Marka, Pałac Dożów, kościół San Giorgio Maggiore, Palazzo Grassi, Synagogę Hiszpańską, Włoską. Następnie weszła na mosty: Westchnień i Rialto oraz zobaczyła wieżę zegarową.
Poniżej zdjęcia, które utrwaliły niezapomniane chwile w mieście wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

PIERWSZE WRAŻENIA Z BOLONII

Minął pierwszy tydzień pobytu uczniów Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości w Bolonii. Grupa 14 uczniów kształcących się w zawodach technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik informatyk, pod opieką Pana Marka Królikowskiego, przebywa tam w ramach projektu „Europejskie Kłodzko”, który jest realizowany w programie ERASMUS+. Poniżej pierwsze wrażenia z pobytu w Bolonii spisane przez naszych uczniów.

Julietta Wojciechowska, klasa 3TŻ

Moje wrażenia z wyjazdu do Włoch są pozytywne. Będąc na praktykach w hotelowej restauracji poznaję wiele nowych smaków oraz zdobywam nowe doświadczenia. Atmosfera sprzyja pracy, a współpracownicy są bardzo mili. Bolonia jest pięknym miastem, które warto odwiedzić.

Marta Średniawa, klasa 3TŻ

Bolonia jest bardzo interesująca miastem, ludzie są bardzo życzliwi i otwarci. Osoby z pracy są dla mnie również bardzo pomocne. Uczę się przyrządzania różnych włoskich potraw. Od makaronów, po owoce morza. Mimo bariery językowej staram się porozumiewać z nimi w ich ojczystym języku. Mam nadzieję, że kiedyś będę miała okazję ponownie odwiedzić Bolonię.

Angelika Horejda, klasa 3TŻ

Miejsce, w którym jesteśmy jest naprawdę cudowne. Jestem tu od kilku dni, a mam wrażenie jakbym tu była całe życie. Zakład, w którym odbywam swoją praktykę jest fantastyczny, a pracownicy są bardzo mili i pomocni. Nie jestem w stanie sobie wyobrazić lepszego miejsca, niż te, w którym się znajduję. Nasze miejsce zamieszkania jest bardzo czyste i zadbane. Pogoda dopisuje nam już od pierwszych dni naszego pobytu. Bardzo się cieszę, że trafiłam do tak pięknego kraju, jakim są Włochy.

Natalia Wnęk, klasa 3TŻ

Mieszkamy w akademiku położonym 30 minut od centrum miasta. Atmosfera jaka panuje w restauracji jest rewelacyjna. Jestem bardzo zadowolona z tego wyjazdu i polecam go każdemu, komu przytrafi się podobna okazja. Pokoje są schludne, czyste i zadbane, a obsługa w recepcji bardzo przyjaźnie nastawiona. Nie żałuję tego wyjazdu i będę go dobrze wspominać. W restauracji, w której pracuję poznałam wiele ciekawych potraw. Mogę tutaj doskonalić swoje umiejętności kulinarne i językowe.

Izabela Bogucka, klasa 3TŻ

Praktyki w Bolonii uważam za udane. Ludzie są tu życzliwi i sympatyczni. W pracy dużo osób pomaga mi w przygotowaniu wielu, nowych dla mnie potraw. Nauczyłam się między innymi przyrządzania podstawowych przekąsek oraz deserów. Osoby w pracy, mimo nieznajomości języka angielskiego, starają się ze mną rozmawiać w tym języku.

Marcin Staniów, klasa 3TI

Jestem bardzo zadowolony z pobytu w Bolonii. Zakwaterowanie jest bardzo dobre. Byłem mile zaskoczony miejscem praktyk, nie spodziewałem się, że trafię do tak dobrego miejsca. Myślę, że nie będę się w nim nudził. Pracownicy i obsługa hotelu są przesympatyczni i bardzo pomocni.

Filip Tomaszewski, klasa 3TI

Droga do Bolonii była długa, ale sympatycznie ją spędziliśmy. Miasto jest znacznie większe niż Kłodzko, ale nie mam problemów z komunikacją. W miejscu praktyki składaliśmy lampy oraz przygotowywaliśmy ewidencję firm obsługiwanych przez nasz zakład. Mam nadzieję, że będzie jeszcze kiedyś czas na powrót do Włoch i zwiedzenie ich w większej części!

Paweł Limanówka, klasa 3TI

Jestem bardzo zadowolony z projektu „Europejskie Kłodzko” w programie Erasmus+. Mieszkamy w ładnych pokojach. W pracy zajmuję się tym co lubię. Bardzo podoba mi się w Bolonii i chciałbym tu wrócić.

Filip Górny, klasa 3TI

Podróż do mojego miejsca pracy jest trochę długa, ale pociągi za to wygodne. Pokoje jak w ekskluzywnym hotelu. Bardzo mi się podoba, mógłbym tutaj mieszkać.

Dawid Sobczak, klasa 3TI

Praktyki w Bolonii zaczęły sie bardzo dobrze, pomimo czternastogodzinnej jazdy autobusem. Bolonia jest naprawdę pięknym miastem z dużą ilością miejsc do zwiedzania. Miejsca praktyk są idealnie dobrane pod nasze zawody. Myślę, że trafiliśmy najlepiej jak tylko mogliśmy. W hotelu mamy wszystko czego dusza zapragnie, na dodatek jest bardzo miła atmosfera, no i jest bardzo czysto. Gdybym mógł to zostałbym tutaj na zawsze. Myślę, że reszta osób też by nie wracała 😉

Michał Wudyka, klasa 3TI

5 września zaczęliśmy naszą przygodę. Wszystko zaczęło sie od długiej podróży, ale mimo tego już pierwszego dnia wiedziałem, że będzie fantastycznie i poczułem się jak w domu. Nasze pokoje okazały się bardzo mile i przytulne. Według mnie lepszego miejsca praktyk nie mogłem sobie wyobrazić, a nasze firmy pokazują i uczą nas wszystkiego, jak najlepiej tylko potrafią. Ludzie tutaj są bardzo miło nastawieni i bardzo chętnie pomagają nam, nawet w życiu codziennym. Jestem pewien, że to doświadczenie pomoże mi w przyszłości.

Rafał Franczuk, klasa 3TJ

W Bolonii bardzo mi się podoba. W centralnej części miasta znajdują się piękne zabytki, a boczne uliczki mają swój urok. Jest bardzo klimatycznie. Pierwszy dzień praktyki nie przypadł mi do gustu. Miałem duże problemy z komunikacją, ponieważ w miejscu stażu znajduje się tylko jedna osoba mówiąca po angielsku i to w bardzo słabym stopniu. Jest to dużym problemem przy zadaniu, które zostało mi powierzone, czyli współtworzenie strony internetowej dla tej firmy. Mam jednak nadzieję, że następne dni praktyk będą lepsze i będę miał okazję bardziej wykorzystać swoje umiejętności.

Bolonia1 Bolonia2 Bolonia3 Bolonia4 Bolonia5 Bolonia6 Bolonia7 Bolonia8 Bolonia9 Bolonia10 Bolonia11 Bolonia12 Bolonia13 Bolonia14

Wrażenia z BERLINA

Dobiegły końca czterotygodniowe praktyki zawodowe uczniów Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości w Berlinie, na których przebywali w ramach projektu „Europejskie Kłodzko”, realizowanego w programie ERASMUS+. Zapytani o wrażenia z praktyk uczniowie nie potrafili odpowiedzieć jednym zdaniem. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że Berlin jest miastem specyficznym. Sami Niemcy określają środowisko berlińskie mianem „Multi-Kulti”. Około 16% ogólnej liczby mieszkańców Berlina to imigranci, kolejne 28% ma rodzinne korzenie w innych krajach. Najliczniejsze grupy to Turcy, Polacy i Włosi, tak więc oprócz znajomości języków niemieckiego i angielskiego często przydawała się umiejętność komunikacji niewerbalnej 🙂 Jako ogromny plus kończących się praktyk uczniowie wymieniają najczęściej możliwość nawiązania kontaktów z innymi nacjami i poznania ich kultury (muzułmanie są właśnie w trakcie trwania ramadanu). Ogromna różnorodność kultur, nacji i języków nauczyła na pewno każdego z nas tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka. Duże znaczenie ma również pozbycie się strachu przed dużym miastem – w Kłodzku dojdziemy wszędzie na piechotę, tutaj dojazd do pracy trwa godzinę i wymaga kilku przesiadek, a tym samym dobrej orientacji i umiejętności „czytania” mapy.

W pracy przekonaliśmy się, że jesteśmy dobrze przygotowani do życia zawodowego. Zadania dostawaliśmy różne, czasem mniej, czasem bardziej ambitne, ale doceniono nasze zaangażowanie, punktualność i umiejętność komunikacji z klientem. Technicy pojazdów samochodowych naprawiali samochody, które niejednego fana motoryzacji przyprawiłyby o szybsze bicie serca, co świadczy o tym, że właściciele warsztatów docenili umiejętności naszych uczniów. To był bardzo pracowity i rozwijający pobyt. Żałujemy, że praktyka trwała tylko cztery tygodnie!

 „Praktyki zawodowe są bardzo fajne. Mamy miłych współpracowników, jesteśmy zmuszeni posługiwać się językiem angielskim, co sobie bardzo chwalimy. Hotel, w którym pracujemy, jest niewielki, ale za to przyjazny i nowoczesny. Zadania, które wykonujemy, nie są może najtrudniejsze, ale dzięki temu jesteśmy często chwaleni. W hostelu, w którym mieszkamy, wszystko jest OK, nie ma na co narzekać 🙂 Tutaj jest tak fajnie, że nie chce się wracać.
Iza Bronowicka – technik hotelarstwa
Karol Charęza – technik obsługi turystycznej

Od czego tu zacząć? Może hostel. Jest tu bardzo fajnie, atmosfera świetna, wszyscy się ze sobą dogadujemy. Z robieniem jedzenia nie ma problemów, bo mamy sporą, dobrze wyposażoną kuchnię. Ostatnio poznaliśmy nowych kolegów z Włoch, którzy są kucharzami i poczęstowali nas pysznym ciastem jabłkowym. Atmosfera na praktykach jest bardzo fajna. Pani, która zajmuje się nami, jest przemiłą i przesympatyczną osobą. Jest świetnie. Godziny pracy nie są sztywne, co nam bardzo odpowiada, bo mamy czas żeby się wyspać i potem zwiedzać miasto. Co do samego miasta: uważamy, że jest piękne. Wszędzie można łatwo i szybko dojechać i nie ma z tym żadnych problemów. Czujemy się tu „jak ryby w wodzie”. Wcale nie chcemy wracać do Polski. Planujemy przedłużyć pobyt o następne 4 tygodnie, tak jak zresztą cała nasza grupa 🙂
Patrycja Terlecka – technik ekonomista

Wszystko jest w jak najlepszym porządku. W hostelu cały czas panuje miła atmosfera, wszyscy żyjemy jak jedna wielka rodzina i pomagamy sobie nawzajem. W pracy też jest OK. Nasz pracodawca jest naprawdę miły, parzy nam turecką kawę i herbatę. Na brak zajęcia nie możemy narzekać – naprawiamy większość samochodów.
Wojciech Muczyński – technik pojazdów samochodowych

Berlin43 Berlin42 Berlin41 Berlin38 Berlin37 Berlin36 Berlin33 Berlin30

Aktualności z Berlina

W niedzielę wybraliśmy się do Katedry Berlińskiej. Jest to ewangelicka katedra, w której odbywają się nabożeństwa z okazji świąt państwowych lub w ważnych dla narodu momentach. Jest to również symbol dynastii Hohenzollernów i miejsce spoczynku 90 jej przedstawicieli. Po pokonaniu prawie 300 schodów można podziwiać z kopuły panoramę Berlina. Następnie udaliśmy się do Reichstagu, przechodząc przez Flohmarkt (tzw. Pchli Targ), gdzie można znaleźć różne ciekawe, oryginalne i często stare przedmioty. Budynek Reichstagu został przeznaczony, po zjednoczeniu Niemiec, na siedzibę parlamentu. Zwiedziliśmy szklaną kopułę i taras na dachu, gdzie można było podziwiać przepiękne widoki na cały Berlin (pogoda nam dopisała).

W przyszły weekend planujemy wizytę w Poczdamie, gdzie zwiedzimy pałac Cecilienhof (spotkali się tam przywódcy koalicji antyhitlerowskiej w 1945 roku), a drugim punktem programu będzie gra miejska.

Wszyscy pracodawcy chwalą naszych uczniów. Twierdzą, że są grzeczni, uczynni, punktualni i chętni do pracy. Klaudia robi pyszna kawę (mieliśmy okazję spróbować), a mechaników właściciel warsztatu najchętniej zatrzymałby do pracy na stałe.

Berlin28 Berlin26 Berlin25 Berlin24 Berlin19 Berlin17 Berlin15

Pierwsze informacje z Berlina

Pierwszy dzień pobytu w Berlinie był pełen wrażeń. O 10.00 odwiedzili nas przedstawiciele niemieckiej organizacji goszczącej GEB i po przedyskutowaniu spraw dotyczących rozpoczynających się praktyk zawodowych wzięliśmy udział w grze miejskiej.  Podzielono nas na dwie grupy i wręczono kartki z jedenastoma zadaniami do wykonania. Mieliśmy odwiedzić wyznaczone miejsca, poruszając się dowolnie wybranymi środkami komunikacji miejskiej i udokumentować to zdjęciami, opisując również najważniejsze fakty dotyczące berlińskich zabytków. Naszym zadaniem było również przetłumaczenie zdania „I love Berlin” na jak największą liczbę języków oraz sfotografowanie berlińskich niedźwiadków (niedźwiedź jest herbem tego miasta).
O 17.00 spotkaliśmy się w orientalnej restauracji „Sindbad” na kolacji i zdaliśmy relację z wykonanych zadań. Do restauracji dotarliśmy zmęczeni i z małym opóźnieniem, ale zaserwowana shawarma, popita pyszną, robioną na miejscu lemoniadą zrekompensowała wszystkie trudy minionego dnia. Od wtorku bierzemy się do ciężkiej pracy udając się rano na pierwszy dzień praktyk zawodowych.

Berlin1 Berlin2 Berlin3 Berlin4

Wrażenia z CORK

Minął trzeci tydzień pobytu uczniów Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości w Irlandii, w której przebywają w ramach projektu „Europejskie Kłodzko” realizowanego w programie ERASMUS+.

Młodzież nie narzeka na brak pracy. Uczniowie technikum ekonomicznego pracują w firmach takich, jak: Partnership International, Secret Recipe, Mercy Hospital, Jo Maloney oraz Keary BMW. Uczniowie technikum hotelarskiego są zatrudnieni w Oriel House, The River Lee, The Ambassador Hotel, The Maldron Hotel, a uczniowie technikum obsługi turystycznej w The Hayfield Manor, Falcon Travel oraz Cork Airport Hotel.

Po tygodniu ciężkiej pracy grupa odbywa sobotnie wycieczki po zielonej wyspie, a także zwiedza miasto, w którym przebywa. Poniżej wrażenia i opinie kilkorga spośród nich, a także kilka fotografii z miejsc ich pracy.

Piszę, aby zapewnić że jestem bardzo zadowolona z miejsca pracy i ogólnie z całego wyjazdu. Zakwaterowanie jest w porządku. W pracy dostaję odpowiedzialne, ciekawe zadania. Moje stanowisko pracy jest dobrze dopasowane do mojego zawodu. Atmosfera w pracy jest przyjemna. Nauczyłam się wielu nowych i przydatnych w biurze rzeczy. Partership International dobrze o nas dba i natychmiast reaguje, gdy prosimy o pomoc. Miasto jest cudowne, a zapewnione wycieczki zachwycające. Miałam nawet możliwość zamoczyć stopy w Atlantyku, o czym marzyłam od długiego czasu. Ogólnie super!
Abigail Bliźniuktechnik ekonomista

Pracuję w czterogwiazdkowym hotelu The Ambassador Hotel, który jest to bardzo eleganckim miejscem. Moja praca to – ogólnie mówiąc – „housekeeping”. Personel jest sympatyczny. Każdego dnia w pracy mówię wyłącznie po angielsku i dogaduję się ze wszystkimi pracownikami, co bardzo ułatwia mi pracę.
Michał Sutowskitechnik hotelarstwa

Pracuję w Cork Airport Hotel. Przez pierwsze 2 dni pracowałam jako sekretarka i głównie zajmowałam się znajdowaniem opinii na temat Hotelu i wysyłaniem ich do pani „manager”. W drugi dzień mojej pracy poprosiłam szefową o zmianę mojego miejsca pracy i ten tydzień pracowałam jako kelnerka. W przyszłym tygodniu będę pracować jako pokojowa. Na co dzień mówię po angielsku i myślę, że bez umiejętności posługiwania się językiem nie można pracować w tutejszej restauracji. Wszystko jest w porządku.
Urszula Wojtastechnik hotelarstwa

Pracuję w biurze podróży Falcon Travel, gdzie uczę się obsługi programów używanych w biurze oraz obsługuję klientów indywidualnych. Angielskim posługuję się non stop. Ogółem wyjazd jest jak na razie całkiem w porządku.
Samuel Furgałatechnik obsługi turystycznej

Cork15 Cork16 Cork17 Cork18 Cork19 Cork20 Cork21

Uczniowie KSP w CORK

Na poniższych fotografiach grupa przebywająca w Irlandii podczas poznawania miasta, wspólnego posiłku i zabawy, a także tuż przed rozpoczęciem pierwszego dnia praktyki zawodowej.

Cork9 Cork10 Cork11 Cork12 Cork13 Cork14

Pierwsze zdjęcia z irlandzkiego CORK.

Organizacja, która gości uczniów Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości i współorganizuje im pobyt to Partnership Europe.

Cork1 Cork2 Cork3 Cork4 Cork5 Cork6 Cork7 Cork8

UCZNIOWIE ZAKWALIFIKOWANI DO WYJAZDU NA ZAGRANICZNĄ PRAKTYKĘ W RAMACH PROJEKTU „EUROPEJSKIE KŁODZKO” W PROGRAMIE ERASMUS+

Technik hotelarstwa

  1. JADWISIEŃCZAK Klaudia – Berlin
  2. BRONOWICKA Iza – Berlin
  3. WOJTAS Urszula – Cork
  4. JUŚKOWIAK Nikola – Cork
  5. WIĄCEK Ewelina – Cork
  6. SKIERSKA Marta – Cork
  7. SUTOWSKI Michał – Cork

Technik pojazdów samochodowych

  1. MUCZYŃSKI Wojciech – Berlin
  2. BULANDA Radosław – Berlin
  3. DĄBROWA Mariusz – Berlin
  4. NOWAKOWSKI Damian – Berlin
  5. URBANIAK Marek – Berlin
  6. BEKIER Michał – Berlin
  7. ADAMÓW Kamil – Berlin

Technik informatyk

  1. FRANCZUK Rafał – Bolonia
  2. TOMASZEWSKI Filip – Bolonia
  3. WUDYKA Michał – Bolonia
  4. SOBCZAK Dawid – Bolonia
  5. STANIÓW Marcin – Bolonia
  6. GÓRNY Filip – Bolonia
  7. ZDROJEWSKA Anna – Bolonia

Technik ekonomista

  1. TERLECKA Patrycja – Berlin
  2. KEMPIŃSKA Katarzyna – Cork
  3. IDACZYK Paulina – Cork
  4. BILIŃSKI Sławomir – Cork
  5. SZTANGRET Patrycja – Cork
  6. TARGOSZ Daniel – Berlin
  7. BLIŹNIUK Abigail – Cork

Technik obsługi turystycznej

  1. ZALESKI Adrian – Cork
  2. FURGAŁA Samuel – Cork
  3. FIL Magdalena – Cork
  4. WYSOCKA Dominika – Berlin
  5. CHARĘZA Karol – Berlin
  6. KOZICZ Paulina – Berlin
  7. POLAŃSKA Weronika – Cork

Technik żywienia i usług gastronomicznych

  1. ŚREDNIAWA Marta – Bolonia
  2. WOJCIECHOWSKA Julietta – Bolonia
  3. HOREJDA Angelika – Bolonia
  4. BOBAK Anna – Bolonia
  5. BOGUCKA Izabela – Bolonia
  6. WNĘK Natalia – Bolonia
  7. LECHOWICZ Wiktoria – Bolonia

18 grudnia 2014 roku o godzinie 17.00 w sali 503 odbyło się spotkanie rodziców uczniów klas drugich technikum z panem Jakubem Prusem, wiceprezesem stowarzyszenia Semper Avanti. Byli na nim obecni rodzice uczniów zainteresowanych praktykami za granicą. Praktyki te będą realizowane w ramach projektu „Europejskie Kłodzko” w programie ERASMUS+.

W spotkaniu uczestniczyli także nauczyciele zainteresowani wyjazdem na praktyki w roli opiekunów 14-osobowych grup młodzieży.

 

Projekt „Europejskie Kłodzko” zakłada organizację 42 praktyk zagranicznych dla uczniów klas technikum Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości. Jest on odpowiedzią na bardzo trudną sytuację zawodową występującą na terenie całego powiatu kłodzkiego. Młode osoby kończące szkoły ponadgimnazjalne mają duże trudności ze znalezieniem pracy. Kształcenie zawodowe wiąże się z dużymi nadziejami uczniów na znalezienie zatrudnienia. Przygotowanie odpowiednich staży zagranicznych na pewno zwiększy ich szansę na lokalnym rynku pracy.

W trakcie procesu kształcenia w Kłodzkiej Szkole Przedsiębiorczości uczniowie zdobywają podstawową wiedzę oraz umiejętności. Niezbędne wydaje się wzbogacenia tego kształcenia poprzez rozbudowanie warsztatu praktycznego z zakresu nauczanych przedmiotów. Mając na uwadze coraz większe znaczenie dla znajomości rynków zagranicznych, możliwość odbycia praktyki zawodowej za granicą będzie dodatkowym atutem na lokalnym rynku pracy.

Celem projektu jest wzrost umiejętności i kompetencji zawodowych wśród uczniów szkoły oraz zdobycie wiedzy i poznanie realiów pracy w zespole międzynarodowym. W czasie trwania projektu uczniowie będą pod stałą opieką wychowawców / praktyków zawodu. W trakcie pobytu w Polsce – ze strony polskiej, a podczas pobytu u partnerów – pod opieką przedstawicieli partnerów oraz opiekuna z Polski. Po zakończeniu praktyki, uczniowie Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości powinni posiadać podwyższone umiejętności zawodowe, a także zauważyć poprawę w swobodnym porozumiewaniu się językiem obcym.

Cele szczegółowe projektu:

  • odbycie przez uczniów KSP 42 praktyk zawodowych,
  • podniesienie umiejętności pracy w grupie,
  • podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności związanych z wykształceniem zawodowym uczniów,
  • przygotowanie uczniów do pracy w zespołach międzynarodowych,
  • podniesienie znajomości języka obcego (angielskiego) do poziomu B1,
  • podniesienie samooceny uczniów Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości,
  • zwiększenie szans uczniów Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości na znalezienie lepszej pracy po zakończeniu edukacji.

Wartością dodaną projektu będzie:

  • wzrost kompetencji społecznych poprzez realizację 4 tygodniowej praktyki w zespole międzynarodowym,
  • rozpropagowanie idei praktyk zagranicznych wśród innych szkół z terenu powiatu kłodzkiego,
  • nawiązanie przez uczniów międzynarodowych przyjaźni zdobytych podczas praktyk zagranicznych.

Uczniowie w ramach projektu nabędą następujące kompetencje:

  • W ramach zawodu uczniowie będą mogli w praktyce zastosować wiedzę zdobytą w czasie kształcenia w Kłodzkiej Szkole Przedsiębiorczości. Poznają zasady działania zagranicznego przedsiębiorstwa od wewnątrz. Zapoznają się z innymi (często nowocześniejszymi) sposobami pracy i zarządzania, których nie ma w lokalnych (powiatowych) firmach.
  • W ramach kształcenia językowego uczniowie będą mieli możliwość zweryfikowania swoich możliwości językowych w praktyce. Dla większości uczniów będzie to pierwszy wyjazd zagraniczny, w czasie którego będą musieli porozumiewać się w języku obcym. Zakładamy także, że w czasie pobytu za granicą wielu uczniów nawiąże przyjaźnie, które pozwolą na jeszcze lepszą naukę języka obcego.
  • W trakcie praktyki zagranicznej uczniowie nabędą też liczne kompetencje społeczne, które pozwolą im zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy. Odbywanie praktyki przez 4 tygodnie w zagranicznej firmie pozwoli zdobyć uczniom pewność siebie w nowej sytuacji. Bezpośredni kontakt z obcokrajowcami pozwoli przezwyciężyć stereotypy i da poczucie świadomości bycia obywatelem Unii Europejskiej. Nie bez znaczenia jest fakt podniesienia samodzielności uczestników wyjazdu. Liczymy, że dzięki temu doświadczeniu lepiej poradzą sobie w rozpoczynającym się dorosłym życiu.

 

Każdy z uczestników, po pozytywnym zakończeniu praktyki, otrzyma certyfikat Europass Mobilność. Ponadto, uczniom zostaną przyznane certyfikaty na zakończenie szkolenia językowego, kulturowego i pedagogicznego.

Wyszczególnione zostaną w nich:

  • ogólny opis szkolenia,
  • program zajęć,
  • zakres poruszonych zagadnień,
  • zdobyta wiedza i umiejętności.

Certyfikaty zostaną wystawione przez koordynatora w imieniu szkoły, w porozumieniu z osobami prowadzącymi szkolenia. Każdy pracodawca zobowiązany będzie wręczyć uczniom certyfikaty ukończenia praktyk.

 Uczniowie uczestniczący w projekcie będą mieli zapewnione:

  • spotkania informacyjne dotyczące projektu,
  • zakwaterowanie w kilkuosobowych pokojach z łazienką (w wyjątkowych przypadkach na prośbę ucznia i rodziców istnieje możliwość zakwaterowania go u lokalnej rodziny),
  • zorganizowaną podróż autokarem/busem/samolotem do kraju odbywania praktyki i z powrotem,
  • kieszonkowe na wyżywienie,
  • opiekę mentora,
  • opiekę i nadzór opiekuna (instruktora) praktyki w zakładzie pracy, a także opiekę polskiego nauczyciela, który pojedzie razem z grupą,
  • cotygodniowe spotkania w organizacji partnerskiej w celu bieżącego monitoringu potrzeb i oczekiwań uczniów oraz szybkiego reagowania na sytuacje kryzysowe,
  • nr telefonu działający 24/7, pod który będą mogli dzwonić w sytuacjach kryzysowych,
  • ubezpieczenie (m.in. OC, NNW),
  • bilet miesięczny na komunikację miejską,
  • miejsce praktyk w zakładzie pracy, adekwatne do kierunku kształcenia,
  • szkolenie kulturowo-pedagogiczne,
  • szkolenie językowe (konwersacje, język branżowy i biznesowy),
  • pełną informację o miejscu zamieszkania i jego okolicy oraz możliwościach zapełnienia czasu wolnego podczas pobytu,
  • przed wyjazdem każdy z uczestników otrzyma wsparcie szkoły i koordynatora projektu w celu wyrobienia indywidualnej karty EKUS (Europejska Karta Ubezpieczenia Społecznego).

Do udziału w projekcie zostaną zaproszeni uczniowie kształcący się w następujących zawodach:

  • technik ekonomista,
  • technik hotelarstwa,
  • technik informatyk,
  • technik obsługi turystycznej,
  • technik pojazdów samochodowych,
  • technik żywienia i usług gastronomicznych.

Z każdego z wyżej wymienionych zawodów po siedem osób. Uczniowie pojadą do wybranych partnerów w grupach po 14 osób. Każdej z grup towarzyszyć będzie opiekun z Polski – obecny w trakcie trwania całej praktyki.

 

Planowany podział mobilności na partnerów przedstawia się następująco:

 

  1. BERLIN (NIEMCY); oficjalna nazwa instytucji: GEB:
    • technik ekonomista – 2 uczniów,
    • technik hotelarstwa – 2 uczniów,
    • technik obsługi turystycznej – 3 uczniów ,
    • technik pojazdów samochodowych – 7 uczniów.

Łącznie 14 osób (plus 1 opiekun) – planowany termin odbycia praktyki maj-czerwiec 2015r.

 

  1. BOLOGNA (WŁOCHY); oficjalna nazwa instytucji: YouNet:
    • technik informatyk – 7 uczniów,
    • technik żywienia i usług gastronomicznych – 7 uczniów.

Łącznie 14 osób (plus 1 opiekun) – planowany termin odbycia praktyki wrzesień-październik 2015r.

 

  1. CORK (IRLANDIA); oficjalna nzwa instytucji: Partnership Europe:
    • technik ekonomista – 5 uczniów,
    • technik hotelarstwa – 5 uczniów,
    • technik obsługi turystycznej – 4 uczniów.

Łącznie 14 osób (plus 1 opiekun) – planowany termin odbycia praktyki maj-czerwiec 2015r.

 

REGULAMIN REKRUTACJI

Jeżeli liczba zgłoszeń przekroczy liczbę dostępnych miejsc, wybór uczestników zostanie dokonany w oparciu o punktację stworzoną na podstawie oceny zachowania, oceny z języka angielskiego oraz średniej ocen z przedmiotów zawodowych.

Zasady rekrutacji:

  • ocena co najmniej dostateczna z języka angielskiego na półrocze w roku szkolnym 2014/2015 oraz ocena poprawna zachowania na półrocze w roku szkolnym 2014/2015:
    • za ocenę z języka angielskiego:
      • celujący lub bardzo dobry – 4 pkt.,
      • dobry – 3 pkt.,
      • dostateczny – 2 pkt.
    • za ocenę zachowania:
      • ocena wzorowa – 4 pkt.,
      • ocena bardzo dobra – 3 pkt.,
      • ocena dobra – 2 pkt.,
      • ocena poprawna – 1 pkt.
    • średnia ocen z przedmiotów zawodowych uzyskanych na półrocze 2014/2015:
      • za średnią ocen z przedmiotów zawodowych:
        • większą lub równą 5 – 4 pkt.,
        • większą lub równą 4 – 3 pkt.,
        • większą lub równą 3 – 2 pkt.

W przypadku równej punktacji kryteria rozstrzygające to wyższa średnia ocen z przedmiotów zawodowych, a w dalszej kolejności ocena z języka angielskiego.

W projekcie zostanie stworzona lista rezerwowa na wypadek, gdyby któryś z pierwotnie wybranych uczestników z przyczyn losowych nie mógł wziąć udziału w projekcie.

Rodzice będą musieli wyrazić zgodę na wyjazd swojego dziecka. Dla wszystkich zainteresowanych uczniów odbędzie się spotkanie, w czasie którego koordynator projektu przedstawi uczniom założenia projektu oraz udzieli odpowiedzi na wszystkie zadane pytania.